next up previous contents
Next: The conversation modules Up: Manual of The Budapest Previous: Preface

Subsections


The itemised data in sequence

Overview of tasks

Table 1.1 displays the list of tasks and the items that were derived from them.
Table 1.1: Breakdown of items by tests
Code Begin End Task
vl1 10 470 Oral sentence completion I
vl2 480 930 Oral sentence completion II
o1l 940 1100 Reading: ``Jóska barátom ...'' (slow)
o1g 1110 1270 Reading: ``Jóska barátom ...'' (fast)
o2l 1280 1450 Reading: ``Meghírdettem ...'' (slow)
o2g 1460 1630 Reading: ``Meghírdettem ...'' (fast)
vl3 1640 1950 Minimal pairs
ak1 1960 2160 Judgement: ``Same or different?''
vl4 2170 2770 Word list
o3l 2780 3150 Reading: ``A hatodik óra ...'' (slow)
o3g 3160 3530 Reading: ``A hatodik óra ...'' (fast)
ak2 3540 3740 Judgement: ``Which is correct?''
o4l 3750 4020 Reading: ``Pista, bonts fel ...'' (slow)
o4g 4030 4300 Reading: ``Pista, bonts fel ...'' (fast)
o5l 4310 4630 Reading: ``Felmerült a gyanú ...'' (slow)
o5g 4640 4960 Reading: ``Felmerült a gyanú ...'' (fast)
ak3 4970 5170 Judgement: ``How do you say it?''
o6l 5180 5440 Reading: ``Ezerszer megmondtam ...'' (slow)
o6g 5450 5710 Reading: ``Ezerszer megmondtam ...'' (fast)
vl5 5720 6050 Word elicitation
o7l 6060 6280 Reading: ``Hol van a fésû..." (slow)
o7l 6290 6510 Reading: ``Hol van a fésû..." (fast)
vl6 6520 6680 Sentence completion
rip 6690 6740 The reporter's test
dem 6750 6750 ``Demográfia''
kis 6760 6920 The staple remover test
 

Oral sentence completion I (vl1)

  Instruction to informants:
 Please read out the sentence on the card by inserting the word in the bottom right corner. For example

     tegnap nem   ...  eleget    ALSZIK

 

Oral sentence completion II (vl2)

Instruction to informants:
 same as in section 1.2 .
 

Reading: ``Jóska barátom ...'' (O1)

Instruction to informants:
   [field worker hands over the passage to the informant] Here is a passage. Please read it through carefully to yourself and then read it out without any fuss as if to a friend of yours who had recently had an eye operation and is not allowed to read yet.

[After informant finished reading out the passage] Now please read it out again fast. Suppose you have to go to the toilet but you can't until you have read this out.

Instruction to field workers:
 If the informant is not reading fast enough, you should rush them by waving your hand.
 

The text of the passage

Jóska barátom, akinek a kabátján két lyuk is van, fölbiztatta a vele hasonszõrü srácokat, hogy írjanak hosszu dolgozatokat - hadd kinlódjanak a tanárok a javitással! Mikor már a sokadik nagyon hosszú dolgozatot javitották, a tanárokban fölmerült a gyanu, hogy az ujabban irt dolgozatok nem véletlenül ilyen hosszuak. o1l, o1g)[*]

The list of items (O1L, O1G)

Reading: ``Meghirdettem ...''

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

Meghirdettem az újságban a házamat, s mindjárt sokan jelentkeztek, hogy meg szeretnék nézni. Nincs ugyan nyolc szobája a háznak, csak négy, de ez is nagy vonzóerõ! Van két játszótér is a közelben, ami szintén emeli a ház értékét. Az egyik vevõ igen komolyan érdeklõdött: mindent gondosan megtekintgetett - négyszer is visszajött, hogy meggyõzõdjön a ház értékeirõl. Ezt a vevõt a felesége finoman noszogatta: - Jenõ, kösd meg az üzletet, ennél jobb házat nem fogunk találni, meglátod. Jenõ a neje felszólításaira csak bólintgatott, de nemigen akarta kimondani az igen-t. Amikor a negyedik látogatás után elmentek, csak annyit mondtam, hogy ,,Viszontlátásra'', s rágyújtottam egy Sopianaera.

The list of items (o2l, o2g)

Reading: Minimal pairs (vl3)

Instruction to informants:
 [Field worker hands over 20 cards, each showing one minimal pair] Let me give you a couple of cards, each with two words written on them.[*] Please read them out.
 

Judgement: ``Same or different'' (ak1)

  Instruction to informants (recorded on tape[*] ):
You are going to hear pairs of words. Please state whether the words in a pair have the same meaning or not. If they are - for example, in alma - alma - then please circle the letter A[*]. If they have different meanings, as in alma - körte, then please circle the letter K[*].

Here are two test examples. The first one: hat - hét. The two words have different meanings, therefore the right answer is k. The second example: eper - eper. The two words have identical meanings, therefore the right answer is a. Can we begin?

 

Word list (vl4)

Instruction to informants:
 [Informant receives 11 cards] I am going to give you a few cards. They each show five or six words. Read them out, please.
 

Contents of the cards

 
 
Figure 1.1: Word list cards
1. injekció 
    ember 
    erdõbe 
    bontsd föl 
    egyszer
2. konkurrál 
    zsûri 
    klozett 
    nejlon 
    ventillátor 
    hívõ
3. röntgen 
    kis szobában 
    nem kap-semmit 
    lomtalanít 
    kertben
4. juice 
    eljössztök 
    adja 
    nyolc szoros 
    KISZ-szoba
5. rántsd le 
    beteges 
    látják 
    spray 
    te sem kapsz semmit
6. kertbe 
    lombtalanok 
    tanultatok 
    rácsszerûen 
    ránts le
7. erdõben 
    lehet 
    adja 
    bonts fel 
    stress
8. hûvös 
    ventilátor 
    színház 
    zsûritag 
    útiköltség 
    klozet
9. grapefruit 
    hagyja 
    hatszoros 
    leírta 
    Rácz-szerû
10. software 
      elmegyünk 
      atyja 
      Sopianae 
      ajánlkozik 
11. istenhívõ 
      fésû 
      konkurencia 
      bölcsõde 
      nylon 
      háború
 

The words with variants

Reading: ``A hatodik ...''

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

A hatodik óra után a gimnazisták egszerre ellepték a KISZ-szobát. Botsd föl a kerületi KISZ Bizottság levelét, s olvasd fel! - mondta Rácz Pista, azzal a jellegzetes, Rácz-szerû hanghordozással, amitõl mindig ideges leszek. Elkezdtem olvasni: ,,Ifjúkommunisták! Ugye látjátok ti is, micsoda pusztítást végez a Vegyimûvek a környezetünkben? A fák leveleit kristályrácsszerû anyag borította be, s ennek az lehet a következménye, hogy elpusztulnak a levelek. Ha nem vigyázunk, a gyár egyszerûen lombtalanítani fogja a környékünket! Ebben a helyzetben minden ifjúkommunista segítségére szükség van. Nem kap semmi büntetést az a KISZ-tag, aki nem csatlakozik akciónkhoz, de lehet, hogy egyszer sajnálni fogod, hogy nem vettél részt a ,,Rántsd le a leplet a felelõtlen környezetszennyezõkrõl!'' mozgalomban.

Ács Csanád

kerületi titkár

The list of items (o3l, o3g)

Judgment: ``Which is correct?'' (ak2)

Instruction to informants (recorded on tape[*]):
You will hear two different pronunciations of certain words. The question is which pronunciation is correct? If the first version is correct, circle number one. If the second version is correct, mark number two. Here is an example: szupermarket - supermarket . If you circled number one, you were right: the correct pronunciation is szupermarket . Can we start?
Instruction to field workers:
 

Re word pair 9 (értëm 'I understand' and értem 'for me'):

An informant who genuinely distinguishes between e and ë may well circle both numbers on the answer sheet despite the instruction to mark a single answer for each item. If this is the case, the informant must be asked why s/he marked both numbers. Any spontaneous response or commentary must be recorded with the Uher, but the field worker should avoid discussing right or wrong ways of doing the tests! If the informant is inquisitive, the field worker should try to pass on by saying ``We will come back to this at the end''. If they do return to the point, the resultant conversation should be recorded by the tape recorder.

 

Reading: ``Pista, bonts fel ...''(O4)

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

- Pista, bonts fel egy üveg bort, de vigyázz, ne ránts le semmit a stelázsiról! - szólt ki a kis szobából a Rácz család legidõsebb tagja: Aladár bácsi. - Holnap kezdõdik a Victor Hugo utcában a lomtalanítás. Vidd le ezt a két ócska sezlont a kertbe, s holnap tedd ki õket az utcára! - Aladár bácsi, hagyjon nekem is a borból, hogy mikor feljövök, ihassak egy pohárral. - Nem kapsz semmit, van a hûtõben narancs juice, az való neked, nem a bor - motyogta az öreg csöndben, csak úgy magában..

The list of items (o4l, o4g)

Reading: ``Felmerült a gyanú ... ''(O5)

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

Felmerült a gyanú, hogy a hosszúszõrû kutyák bolhásak az utcánkban. - A rövidszõrûek nem bolhásak, csak a hosszúak - állította az egyik szomszédom, és fölbiztatta a lakókat, hogy írjanak beadványt a tanácsnak. Írt is valaki egy papírt, de ügyetlenül fogalmazta meg, ezért megbíztak egy tanítót a beadvány kijavításával. Nem telt bele hosszú idõ és kijavították a panaszlevelet, elküldték a tanácsnak, hogy ne kínlódjanak többé az utca lakói a bolhák miatt.

The list of items (o5l, o5g)

Judgement:``How do you say it?'' (ak3)

Instruction to informants (recorded on tape [*] ):
You will again hear pairs of words. Please mark the pronunciation that you use. If you use the first variant, put a circle round number one. If you use the second one, mark number two. Here is an example: KöRúT - KÕRUT. If you pronounce the word with a long õ, that is, korut , then you will have marked the number two as that form was heard second. If you pronounce it with short ö , i.e. as körút , then you had to circle the number one. Can we start?
Instruction to field workers:
 Before the test is delivered the field worker must get the informant to spontaneously produce the word körút `boulevard'. A suggested tactic may be the following:
If somebody from a provincial town asked you if the Western Railway Station is along Népköztársaság Street, what yould you tell them?
Expected reply:

``Nem, a körúton van. '' `No, it is along the boulevard'.
 
 

The field worker should note down on the answer sheet whether the informant uttered the word with a long or short ö by circling X if the vowel was long and Y if it was short. Then he should note whether the informant does the trial test correctly. If the informant does not seem to have understood the task correctly, then another example should be given, such as the following:

What is it that causes an irritating bite in summer? (szúnyog `mosquito') OK. Now I am going to say this word in two ways. If you usually say it the way I said it first, then circle number one. If the way you say it is how I said it the second time, circle number two.
 

Reading: ``Ezerszer megmondtam...''(O6)

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

Ezerszer megmondtam a mesternek, hogy beteges a feleségem, és ezért néha nem tudok bejönni dolgozni. Tegnap ki kellett volna lazítanom hat szoros csavart az egyik gépen, de nem tudtam bemenni az asszony betegsége miatt. - Hat csavart bárki meglazít, még hat szoros csavart is - mondtam a fõnöknek telefonon - értse meg, hogy nem tudok bemenn! Beteg a feleségem, nagyon kell rá vigyáznom, ha hatszoros vagy nyolcszoros órabért kapnék, akkor se hagynám a lakásban egyedül. Ilyet én nem csinálnék semmi pénzért se!

The list of items (o6l, o6g)

Word elicitation (vl5)

Instruction to informants:
 None defined centrally by BSI staff.
 

Reading: ``Hol van a fésû ...'' (O7)

Instruction to informants:
 same as in section 1.4 .
 

The text of the passage

- Hol van a fésû? - kérdezte Kinga - sehol se találom. Lehet, hogy a bölcsõdében hagytam? - Vegyél fel egy pulóvert! - mondta Laci - hûvös lesz a színházban, mert rossz a fûtés. Teljesen legatyásodott a színház, utoljára a háború utáni hónapokban voltunk ilyen szegények. A Pestrõl lejáró dramatrugnak már útiköltséget is alig tudunk fizetni.

The list of items (o7l, o7g)

Sentence completion (vl6)

Instruction to informants:
 We have left out a word from the following sentences. Read the sentences one by one and find out which word is missing and then read out the full sentence. For example:
Kétszer öt az ......
 

The reporter's test (rip)

Instruction to informants:
Now imagine you are a radio reporter and is given the job of telling the listeners what I am doing. For example, I scratch my nose [field worker scratches his/her nose] and you say: ``Now he is scratching his nose''.
Instruction to field workers:
Switch on the light then switch it off. Open the window then close it. Take off your coat then hang it.
 

Demográfia (dem)

Instruction to field workers:
Ask the informant the question ``Do you know the word demográfia ?''. Wait for the reply (yes or no) and note it down. Then handle over the card.
 

Demográfia

The staple remover test (kis)


next up previous contents
Next: The conversation modules Up: Manual of The Budapest Previous: Preface 
Tamás Váradi

3/4/1998